pEmIn@t DuNi@ p@r@nOrM@L...

pEmIn@t DuNi@ p@r@nOrM@L...

Thursday, November 29, 2012

Tajuk cerpen : Mayat Berkapan duduk atas keranda


Berderau darahnya apabila melihat van jenazah yang sedang membawa mayat berkapan yang duduk selamba di atas kerandanya. Wajah mayat itu sedikit tunduk. Di sebelah mayat itu duduk seorang wanita muda yang berwajah pucat.
                Malam itu sedikit berangin dan cuaca yang agak mendung. Rozilah atau Rozi masih lagi sibuk dengan kerja- kerja di pejabatnya. Malam itu dia sudah berjanji mahu pulang ke rumah org tuanya kerana mereka mahu mengadakan satu majlis keramaian meraikan adik yang Berjaya dalam peperiksaan.
                Malangnya khamis mlm jumaat itu di saat satu jam menginjak ke angka Sembilan, dia masih lagi di pejabatnya dengan kerja – kerja yang bertimbun -timbun. Panggilan dari ahli kelurga sudah bertalu talu da n semuanya menyuruh dia pulang saja dengan segera.
                Sudah menjadi tabiatnya pula, selagi kerja tidak siap, dia tidak akan meninggalkan pejabat begitu saja dan membiarkan kerjanya terbengkalai.
                Sambil ditemani oleh dua rakannya pejabat iaitu amir dan saiful, dia sabar menyiapkan satu demi satu tugasannya tanpa merungut sedikit pun. Hanya ketika jam menunjukkan ke angka 11.00 malam, barulah dia dapat menarik nafas dengan lega. Kelam kabut dia mengemas beg tangannya dan bergegas ke keretanya. Di luar ketika itu, cuaca seolah olah sedikit mendung dan hari berangin.
                “ Elok- elok memandu rozi.ni malam jumaat ni, “usik saiful ketika Rozi mula menghidupkan enjin Myvi miliknya.
                “ Engkau jangan nak cakap benda-benda yang cabul ya,” marah Rozi seram juga di hatinya apabila memikirkan dia terpaksa meredah kegelapan malam untuk sampai ke rumahnya di batu 16, Rawang. Namun semangatnya dikuatkan. Dia bukannya orang yang suka bercakap besar mengenai kewujudan makhluk-makhluk halus ni.
                Rozi memandu keretanya dengan tenang. Sesekali keretanya diperlahankan apabila memikirkan dia terpaksa mengikut treler panjang yang bergerak perlahan. Apabila ada peluang, dia akan memecut untuk memotong lori-lori tersebut.
Van Jenazah
Akhirnya Rozi tiba di satu jalan yang agak sunyi dan gelap. Di kawasan ini terdapat sebuah tanak perkuburan islam. Kata orang, kawasan ini agak ‘keras’ namun syukur Rozi belum pernah terserempak dengan kejadian yang menakutkan.
Kereta Myvi Rozi meluncur tenang di atas jalan raya. Sesekali dia menyanyi mengikut alunan lagu di corong radio. Tiba – tiba Rozi perasan bebrapa buah kereta di lorong bersebelahan dengannya memberikan lampu tinggi kepadanya.
Pada firasat Rozi, mungkin pihak polis ada membuat sekatan jalan raya di hadapan. Namun tidak pula dia gelabah atau berasa takut. Dia memiliki lessen memandu dan cukai jalan yang masih lagi dalam tempohnya.
Di hadapannya sekarang sebuah van putih bergerak perlahan di atas jalan raya. Apabila keadaan mengizinkan, Rozi segera memotong van itu. Berderau darahnya apabila melihat van jenazah yang sedang membawa mayat berkapan yang sedang duduk selamba di atas kerandanya. Wajah mayat itu sedikit tunduk. Di sebelah mayat itu, duduk seorang wanita muda yang berwajah pucat. Dengan wajah pucat itulah yang merenung Rozi dengan tepat tanpa berkelip matanya! Apabila tiba agak jauh di hadapan, terdetik hati Rozi untuk menunggu van jenazah itu semula. Kali ini dia memberanikan hatinya untuk melihat sama ada van jenazah itu mempunyai pemandu atau tidak. Puas menunggu, van jenazah itu langsung tidak muncul di belakangnya. Hanya kenderaan seperti  lori, bas, kereta dan moorsikal yang dating silih berganti melalui jalan itu.
Apabila Rozi tiba di rumah, dia menceritakan kejadian itu kepada ayahnya. Kata Haji Abdul Rahman, sudah ramai orang yang mengalami peristiwa yang serupa seperti yang dialami oleh Rozi. Mungkin sudah ‘rezeki’ Rozi untuk mnemui kejadian seperti itu sebelum hantu syaitan dirantai apabila tiba di laluan Ramadan.
Hingga kini, setiap kali melalui jalan yang sama, bulu roma Rozi pasti akan meremang secara tiba-tiba. Peristiwa itu walaupun sudah tiga tahun berlaku namun ianya masi segar di ingatannya hingga kini.  

No comments:

Post a Comment


banglo misteri villa nabila

banglo misteri villa nabila

ghost

ghost